Nazwa gry: Air Support
Rok produkcji: 1984
Autor: ?
Firma: Synapse
Typ: Strategiczna
Spis Tre¶ci:
- Opis gry
- Konfiguracja gry
- Sterowanie
- Typy gry
- Tryby gry
- Punktacja
- Belka statusu
- Sk±d ¶ci±gn±æ
Opis gry:
Jak to okre¶li³ pewien cz³owiek, jest to "niemal RTS". Dowodzimy armi± robotów (no... mo¿e armia to za mocne
okre¶lenie, gdy¿ pod nasz± komend± mog± byæ maksymalnie 144 roboty) podzielon± na 16 osobowe (robotowe?) dru¿yny,
a naprzeciwko stoi druga armia robotów. Cel jest chyba jasny - ten, kto sprzeda resztki wroga w sk³adnicy z³omu mo¿e
czuæ siê zwyciêzc±. Wróg ma nad nami przewagê liczebn± i - w teorii - jako¶ciow±: ma wiêcej robotów, ma wyrzutnie rakiet
(bardzo niebezpieczne), ma "twirlers" - wygl±daj±ce jak bumerangi paskudztwa, niszcz±ce naszych podw³adnych w ob³êdnym
tempie. My za¶, poza robotami, mamy do dyspozycji helikopter z kilkunastoma bombami. Grafika nie osza³amia, ale te¿
nie odrzuca, d¼wiêk da siê prze¿yæ, a zamiast muzyki s³yszymy koj±cy szum ³opat wirnika. Sterowanie: joy + sporo klawiszy.
Jedyne wady tej gry to do¶æ ma³e plansze i ... brak urozmaiceñ, nikt nie p³aka³by chyba, gdyby zamiast samych robotów
dosta³by pod komendê kilka czo³gów :)
Konfiguracja:
Do opcji wchodzimy wciskaj±c klawisz Option, prze³±czamy siê te¿ nim miêdzy poszczególnymi wierszami w opcjach.
Stan danej opcji prze³±czamy klawiszem Select. Po ustawieniu wszystkiego rozpoczynamy grê klawiszem Start.
Poszczególne opcje:
ARCADE/STRATEGY - typ gry, opisane poni¿ej.
GAME NUMBER 1..7 - ró¿ne tryby gry. Ró¿ni± siê g³ównie pocz±tkowym ustawieniem wojsk naszych i przeciwnika, dodatkowo
na planszy mog± znajdowaæ siê forty, których musimy broniæ lub je zdobywaæ. Opis poni¿ej.
ENEMY - liczba wrogich robotów.
DIFFICULTY - poziom trudno¶ci(Niski/¦redni/Wysoki):
Poziom trudnosci | Niski | ¦redni | Wysoki |
wyrzutnie rakiet | 10 | 20 | 30 |
twirlersy | 1 | 2 | 4 |
prêdko¶æ wrogich rakiet | niska | +50% | +100% |
posi³ki wrogich robotów, gry 1-3 | 50/min | 100/min | 150/min |
posi³ki wrogich robotów, gry 4-6 | 32/min | 64/min | 128/min |
TERRAIN - ilo¶æ przeszkód terenowych.
AIRLIFT/BOMBS/NONE - okre¶la, co bêdziemy mogli robiæ naszym ma³ym helikopterkiem. None 0 tylko lataæ (no, i rozkazywaæ),
bombs - dostaniemy wi±zankê bomb, airlift - bêdziemy mogli przewoziæ nasze jednostki.
ROBOTS - liczba naszych podw³adnych.
Sterowanie:
Joystick steruje lotem naszego helikoptera, a fire spuszczenie bomby (o ile mamy je jeszcze
na pok³adzie). Do sterowania robotami u¿ywamy klawiatury:
Klawisze 1..9 wybieraj± aktywny oddzia³, a klawisz 0 uaktywnia wszystkie oddzia³y na raz.
Klawiszem spacji prze³±czamy siê na kolejny oddzia³ (pierwszy, potem drugi... i tak dalej), klawiszem return -
na poprzedni.
Klawisze strza³ek wybieraj± kierunek marszu wybranego oddzia³u.
Klawisze O, P, L, ; - ruchy na skos.
Klawisz G ka¿e utworzyæ aktywnemu oddzia³owi grupê w miejscu gdzie obecnie znajduje siê helikopter.
Dobre do obrony.
Klawisz S ka¿e utworzyæ aktywnemu oddzia³owi zwart±, poziom± liniê w miejscu, gdzie znajduje siê
helikopter.
Klawisz H karze utworzyæ aktywnemu oddzia³owi poziom± (horyzontaln±) liniê w miejscu, gdzie znajduje
siê helikopter. Komenda ró¿ni siê od S ¶cie¶nieniem robotów - przy S jest wiêksze.
Klawisz V - tworzenie pionowej linii. Mo¿na te¿ u¿yæ du¿ego V (z shiftem dla niekumatych) - ma³e v
oznacza lu¼niejsze ustawienie, du¿e V - gêstsze (analogicznie do S i H).
Klawisz N - czyli stop, roboty zatrzymuj± siê.
Klawisze a, b, c ustawiaj± tryb walki i ruchu:
A - roboty poruszaj± siê jak gepardy, ale walcz± jak d¿d¿wonice
B - roboty poruszaj± siê jak roboty, walcz± równie¿ jak roboty ;p
C - roboty poruszaj± siê z prêdko¶cia ¶limaka, ale walcz± jak lwy
Klawisz R - w³±cza/wy³±cza tryb odwrotu, roboty bêd± unikaæ walki i poruszaæ siê jak najszybciej
w wybranym kierunku.
Klawisz U - ³adowanie robotów na pok³ad ¶mig³owca (maksymalnie 16 robotów)
Klawisz D - roz³adowanie robotów. D+Control - roz³adowanie 4 robotów w pionowej linii, D+Shift -
roz³adowanie 4 robotów w poziomej linii.
Klawisz INSERT - w trybie Arcade tracimy obecny helikopter, i dostajemy nastêpny (z pe³nym zapasem
bomb...)
Klawisz F - pauza.
typy gry:
Jeden szczegó³: niezale¿nie od liczebno¶ci przeciwnika na planszy mo¿e byæ obecne na raz tylko 250
robotów wroga. Reszta bêdzie pojawia³a siê w miarê niszczenia jego si³.
ARCADE - wróg posiada wyrzutnie, zdolne zestrzeliæ nasz helikopter, oraz twirlersy, masakruj±ce
nasze roboty w ob³êdnym tempie. I to i to nale¿y niszczyæ w pierwszej kolejno¶ci. Po zniszczeniu wyrzutni i "bumerangów"
bierzemy siê za piechotê, staraj±c siê nie marnowaæ bomb na pojedyñczych przeciwników, ale bombardowaæ du¿e zgrupowania.
Co jaki¶ czas na planszy pojawiaj± siê nowe wyrzutnie i twirlersy, z regu³y na g³êbokich ty³ach przeciwnika. W tej samej
chwili nasz helikopter dostaje dodatkowe 10 bomb. Dlatego nale¿y uwa¿nie obserwowaæ licznik bomb i natychmiast po
podskoczeniu ilo¶ci amunicji przeszukaæ ca³± planszê i zniszczyæ wrogie posi³ki. Osobi¶cie preferujê pozostawienie sobie
5-10 bomb w zapasie. Tak na wszelki wypadek. W razie konieczno¶ci mo¿na po¶wiêciæ jeden helikoper klawiszem Insert.
STRATEGY - wróg nie posiada wyrzutni ani twirlersów, a my (je¶li w³±czyli¶my BOMBS w opcjach) mamy
do dyspozycji tylko 30 bomb. Powinni¶my siê wiêc koncentrowaæ na sile naszych oddzia³ów. Starajmy siê poruszaæ powoli
i atakowaæ grupowo, z przewag± liczebn± (wiêksze szanse na zniszczenie przeciwnika). Nie dajmy siê otoczyæ (chocia¿ na
tak w±skiej planszy jest o to ciê¿ko...). Postarajmy siê o wykorzystanie mo¿liwo¶ci szybkiego transportu robotów
i okr±¿ania przeciwnika.
tryby gry:
1. Wróg przypuszcza frontalny atak, staraj±c siê dostaæ na po³udnowy kraniec mapy.
2. Jak na mój gust nie ró¿ni siê znacz±co od trybu 1...
3. Podobnie jak w 1., ale nasze si³y s± rozrzucone po ca³ej planszy, a wróg znajduje siê po¶rodku mapy.
4. Musisz broniæ swoich baz przed zniszczeniem. Baza bêdzie zniszczona je¶li przez 15 sekund
w obecno¶ci minimum 4 pól od bazy bêdzie przebywa³ przynajmniej jeden wrogi robot. Pocz±tkowo na mapie nie ma wrogich si³,
ale w zale¿no¶ci od poziomu trudno¶ci oddzia³y bia³ych wchodz± do akcji na pó³nocnej, po³udniowej i zachodniej granicy mapy.
5. Tak, jak tryb 4., ale nasze si³y znajduj± siê w sporej odleg³o¶ci od baz i musimy szybko do nich dotrzeæ.
6. Nale¿y przej±c bazy wroga. Je¶li nie zrobisz tego odpowiednio szybko, przegrasz.
7. Podobnie jak w 6., ale bazy s± po³o¿one dalej.
punktacja:
Ilo¶æ punktów | czynno¶æ |
10 | za zniszczonego wrogiego robota |
20 | za zniszczony twirler |
40 | za zniszczon± wyrzutniê |
2000 | za wygranie gry w trybie Arcade |
3000 | za wygranie gry w trybie Strategy |
500 | za ka¿dy pozosta³y do dyspozycji helikopter (w trybie Arcade) |
belka statusu:
1. Aktualnie wybrany oddzia³ i jego tryb walki/ruchu
2. Liczebno¶æ aktualnie wybranego oddzia³u
3. Rozkaz aktywnego oddzia³u
4. Liczba pozosta³ych helikopterów (na obrazku belka z trybu Strategy - tylko 1 maszyna)
5. Ilo¶æ robotów na pok³adzie helikoptera (max 16)
6. Liczba naszych robotów
7. Liczba robotów przeciwnika
8. Ilo¶æ pozosta³ych bomb
9. Czas rozgrywki
Sk±d ¶ci±gn±æ:
Yogi/Jellystone park: | brak | - |
Plik wykonywalny XEX: | airsupport.xex | 20 KB |
Obraz dysku ATR: | brak | - |
Muzyka z gry SAP: | brak | - |
Pozdrawiam HC
Brawo za opis!
Długo grałem, ale kilku klawiszy nie mogłem rozgryś? a? do teraz - podziękowania dla HC. Swietna gra, cho? mocno niedoceniana.
Charlie Cherry, 2005-07-07 17:41:33, 195.94.198.242
jaki program uruchomi airsupport
rage, 2005-10-09 11:08:47, 83.26.241.31
Chaos loader pewnie... Emulator pewnie te?...
Vasco/Tristesse, 2005-10-09 18:16:51, 194.114.148.13
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Wpisy niecenzuralne,
nie na temat będą usuwane, a ich autorzy mogą być pozbawiani możliwości dodawania komentarzy.
Szczegółowy regulamin do wglądu w siedzibie redakcji. :)
|