|
Nazwa gry: Archon
Rok produkcji: 1983
Autor: Anne Westfall, Jon Freeman, Paul Reiche III
Firma: Free Fall
Wydawca:
Typ: zrêczno¶ciowo-strategiczna
Spis Tre¶ci:
- Opis gry
- Konfiguracja gry
- Uruchamianie
- Sterowanie
- Zasady:
- Spis postaci:
- Koniec gry
- Znane mi b³êdy wystêpuj±ce w grze
- Jak graæ
- High Score
- Sk±d ¶ci±gn±æ
Opis gry:
Gra zrêczno¶ciowo-strategiczna. Wygl±dem przypomina trochê szachy, jednak typ rozgrywki i ruchy figur ró¿ni± siê
nieco od szachów. Bêdziesz musia³ pokonaæ w niej przeciwnika staj±c po jednej ze stron konfliktu (do wyboru
jest Porz±dek czyli Order i Chaos). Postacie s± rysowane jednym kolorem, muzyczka ³adna.
Konfiguracja:
Rozgrywkê konfigurujemy klawiszami SELECT i OPTION. Klawisz SELECT
s³u¿y do wybrania, która ze stron rozpoczyna rozgrywkê (Order first lub Chaos first).
Klawisz OPTION s³u¿y do prze³±czania trybów rozgrywki:
- Computer light - gracz po stronie Chaos'u (Czarni) , komputer po stronie Porz±dku (Biali),
- Computer dark - gracz po stronie Porz±dku (Biali) , komputer po stronie Chaos'u (Czarni),
- Two-players - gracz na joystick'u nr 1 po stronie Order'u (Biali), gracz na joystick'u nr 2 po stronie Chaos'u (Czarni).
Uruchamianie gry:
Grê uruchamiamy wciskaj±c przycisk START.
Sterowanie:
Sterowanie przebiega za pomoc± joystick'a przy³±czonego do portu nr 1 dla gracza pierwszego i (je¿eli w³±czamy tryb
Two-Players) joystick'a przy³±czonego do portu nr 2 dla gracza drugiego. Za pomoc± joystick'ów poruszamy kursorem w czê¶ci
strategicznej gry , wybieramy czary i poruszamy postaciami w czê¶ci zrêczno¶ciowej gry. Fire'rem wybieramy postaæ,
któr± chcemy przesun±æ na planszy, wybieramy czar lub strzelamy w czê¶ci zrêczno¶ciowej.
Zasady gry:
Ogólne:
Wygraæ w grze mo¿emy na trzy sposoby:
- gdy zabijemy przeciwnikowi wszystkie postacie (sposób najtrudniejszy),
- gdy zajmiemy wszystkie pola magiczne (jest ich piêæ, sposób naj³atwiejszy),
- Gdy przeciwnik nie mo¿e siê poruszaæ ¿adn± ze swoich postaci (np. gdy mu zostanie jedna postaæ a my j± unieruchomimy czarem "imprison").
Rozgrywkê rozpoczynamy na ró¿nokolorowej szachownicy, na której s± rozstawione postacie obydwu stron konfliktu.
Postaciami przesuwamy na zmianê (raz my, raz przeciwnik) podobnie jak w szachach.
Poruszanie siê:
Zasady ruchu s± jednak nieco odmienne (podobnie jak postacie). Ze wzglêdu na sposób poruszania siê, postacie mo¿emy
podzieliæ na trzy grupy:
- Ground (postacie poruszaj±ce siê po ziemi)
- Mog± chodziæ tylko w liniach poziomych albo pionowych
(tak jak przedstawiono na rysunku), nie mog± wkraczaæ na pola zajête przez inne zaprzyja¼nione postacie, a gdy napotkaj±
wrog± postaæ, to nie mog± siê dalej poruszaæ. Postacie te zazwyczaj maj± ma³y zasiêg marszu.
- Fly (postacie lataj±ce)
- Mog± przelatywaæ nad innymi postaciami, czy to zaprzyja¼nionymi, czy wrogimi
i mog± lataæ w linii pionowej, poziomej, jak i uko¶nej. Zazwyczaj maj± du¿y zasiêg przelotu.
- Teleport (postacie potrafi±ce siê teleportowaæ)
- Ten sposób poruszania maj± tylko dwie postacie na planszy,
Wizard (Czarodziej po stronie Porz±dku) i Sorceress (Wied¼ma po stronie Chaos'u). Sposób ten nie ró¿ni siê w³a¶ciwie
od zwyk³ego latania (Fly).
|
|
Przyk³ad ruchu jednostki maszeruj±cej Knight (Rycerz) o zasiêgu 3 pól |
Przyk³ad ruchu jednostki lataj±cej Djinni (D¿in) o zasiêgu 4 pól |
Oprócz sposobu poruszania siê, jednostki maj± te¿ dany zasiêg mierzony w ilo¶ci pól, które mog± przebyæ. Aby
przemie¶ciæ dan± jednostkê nale¿y podczas trwania swojej tury najechaæ kursorem na postaæ i nacisn±æ Fire. U dolu ekranu
pojawi siê wtedy informacja o danej jednostce np. "Djinji (Fly 4)". Djinni to nazwa jednostki (D¿in), Fly - sposób
poruszania siê (D¿iny lataj±), a 4 oznacza zasiêg danej jednostki. Nastêpnie za pomoc± joystick'a przemieszczamy dan±
jednostkê, i gdy skoñczymy siê poruszaæ naciskamy Fire aby postawiæ jednostkê w wyznaczonym miejscu.
Czarowanie:
W grze s± dwie postacie, które potrafi± rzucaæ czary, mianowicie Wizard i Sorceress. Czary dla obu postaci s± takie same.
Oto one:
Teleport - teleportuje wybran± jednostkê w dowolne miejsce na planszy. Nale¿y wybraæ
jednostkê do przeteleportowania (mo¿e to byæ tylko zaprzyja¼niona jednostka i nie mo¿e ona staæ na polu magicznym),
a nastêpnie miejsce docelowe. Jednostki nie wolno postawiæ na polu zajmowanym przez inn± jednostkê zaprzyja¼nion±,
lub na polu magicznym. Mo¿na natomiast j± przeteleportowaæ na pole zajmowane przez wrog± jednostkê.
Heal - uleczanie jednostki, która zosta³a ranna w walce. Nie mo¿na uleczyæ jednostek
przeciwnika i jednostek stoj±cych na polach magicznych.
Shift time - odwrócenie przep³ywu czasu. Powoduje to, ¿e pola, które zmieniaj± jasno¶æ
podczas gry, zaczynaj± j± zmieniaæ w drug± stronê (je¿eli ciemnia³y to zaczynaj± ja¶nieæ, a je¿eli ja¶nia³y to zaczynaj±
ciemnieæ). Ma to wp³yw na przebieg walki i mo¿e byæ bardzo pomocne je¿eli jest wykorzystane w odpowiednim momencie gry.
Exchange - zamiana miejscami dwóch dowolnych postaci (mog± to byæ postacie zaprzyja¼nione
jak i wrogie). Nie mo¿na wymieniæ postaci je¿eli jedna z nich stoi na polu magicznym
Summon elemental - przywo³anie ¿ywio³u. Jest to stworzenie dodatkowej jednostki,
któr± mo¿na po³o¿yæ na dowolnej jednostce przeciwnika (oczywi¶cie je¿eli nie stoi ona na polu magicznym). Dochodzi wtedy
do walki, w której kierujemy ¿ywio³em (mo¿e to byæ jeden z ¿ywio³ów: ogieñ, woda, powietrze, ziemia). Nie mamy wp³ywu
na to, który z ¿ywio³ów siê poka¿e po u¿yciu tego czaru (¿ywio³ jest losowany). Po walce ¿ywio³ odchodzi.
Revive - odzyskanie straconej w grze postaci. Czar pozwala na przywrócenie z za¶wiatów
jednej wybranej postaci. Wybieramy postaæ, któr± chcemy przywróciæ do ¿ycia i stawiamy j± na polu obok postaci, która
wywo³uje ten czar (Wizard albo Sorceress). Nie jest mo¿liwe rzucenie tego czaru je¿eli wszystkie pola wokó³ jednostki
rzucajacej czar s± zajête.
Imprison - zniewolenie postaci. Za pomoc± tego czaru mo¿emy unieruchomiæ któr±¶ z postaci
przeciwnika na kilka tur. Na ile? To jest zale¿ne, kiedy ten czar jest rzucony (zale¿y od jasno¶ci pól, które zmieniaj±
swoj± jasno¶æ w grze. Je¿eli grasz Porz±dkiem to najlepiej kiedy s± najja¶niejsze, a je¿eli Chaos'em to najlepiej
kiedy s± najciemniejsze).
Cease conjuring - powrót. Nie jest to w³a¶ciwie czar, tylko opcja powrotu je¿eli
zdecydujesz siê nie u¿ywaæ ¿adnego czaru. Jest to jedyna opcja któr± mo¿esz wybraæ kilka razy (ile chcesz).
Dany czar w jednej rozgrywce mo¿na rzuciæ tylko jeden raz (wyj±tek - Cease conjuring). Po rzuceniu czaru tracimy go,
wiêc nale¿y u¿ywaæ ich m±drze.
Walka:
Do walki dochodzi wtedy, kiedy na tym samym polu spotkaja siê figury Order'u i Chaos'u.
Pole, na którym obydwie figury siê znajduj±, jest powiêkszane (na caly ekran). Figura Porz±dku jest ustawiana po lewej
stronie pola walki, figura Chaos'u po prawej stronie i rozpoczyna siê walka. Postaciami kierujemy za pomoc± joystick'a
a strzelamy za pomoc± przycisku Fire. Postacie po strzale musz± chwilê odczekaæ ¿eby móc strzeliæ ponownie. Kiedy postaæ
jest gotowa do strza³u, objawia siê to dzwonkiem (wy¿szy d¼wiêk dla postaci Porz±dku, ni¿szy dla Chaos'u). Po lewej
i prawej stronie ekranu s± dwa wskazniki w formie pasków. Pokazuj± one zdrowie danej postaci. Je¿eli która¶ z postaci
straci cale swoje zdrowie to ginie. Postaæ przeciwna zajmuje wtedy to pole i gra powraca do trybu strategicznego.
Czasem siê zdarza remis, kiedy obydwie postacie gin±. Wytrzyma³o¶æ postaci zale¿y od dwóch czynników, mianowicie:
od samej postaci (ró¿ne postacie maj± ró¿ne zdrowie maksymalne), a tak¿e od jasno¶ci pola na którym walcz± (postacie
Porz±dku maj± wiêksze zdrowie na polach ja¶niejszych, a mniejsze na ciemniejszych, postacie Chaos'u na odwrót). Na planszy
s± te¿ przeszkadzajki w formie kulek. Ich jasno¶æ zmienia siê w trakcie walki, czasami wogóle znikaj±, albo siê nagle
pojawiaj±. Je¿eli ich jasno¶æ jest zbli¿ona do jasno¶ci t³a planszy to wtedy powoduj±, ¿e postaæ, kiedy na nie wejdzie,
porusza siê dwa razy wolniej. Pociski wystrzelone przez postacie te¿ poruszaj± siê dwa razy wolniej, kiedy przechodz±
przez tak± przeszkadzajkê. Je¿eli przeszkadzajka jasnosci± ró¿ni siê do¶æ wyra¼nie od tla, to wtedy postacie w ogóle
nie mog± przez ni± przej¶æ, a pociski zatrzymuj± siê na niej. Moc, kszta³t i szybko¶æ pocisku zale¿y od postaci,
która go wystrzeli³a. Po skoñczonej walce mo¿na uleczyæ za pomoc± Wizard'a albo Sorceress nadszarpniête zdrowie postaci.
- typowa przeszkadzajka
Spis postaci:
Postacie po stronie Porz±dku (Order):
|
Knight (Ground 3) |
Rycerz, porusza siê szybko podczas walki i uderza mieczem, który ma ma³y zasiêg. Si³a uderzenia i zdrowie ma³e.
Jest to najs³absza postaæ Porz±dku. |
|
Archer (Ground 3) |
£ucznik, jedna ze s³abszych postaci, zdrowie do¶æ niskie, podobnie jak si³a uderzenia. Strzela w±zkimi pociskami
¶redniej prêdko¶ci |
|
Valkyrie (Fly 3) |
Walkiria, zdrowie i si³a uderzenia ¶rednie. Pociski o szybko¶ci ¶redniej, w±skie tak jak u £ucznika |
|
Golem (Ground 3) |
Golem, zdrowie i si³a uderzenia du¿a. Pocisk w kszta³cie kuli porusza siê ze ¶redni± prêdko¶ci±. Wad± Golema
jest ma³a szybko¶æ przemieszczania siê. |
|
Unicorn (Ground 4) |
Jednoro¿ec, jedna z najlepszych postaci w grze. Zdrowie i si³a uderzenia ¶rednie. Postaæ jest ma³a przez co trudniej
w ni± trafiæ. Pociski s± w±zkie i bardzo szybkie przez co staj± siê zabujcz± broni± w walce z przeciwnikiem. |
|
Djinni (Fly 4) |
D¿in, postaæ o du¿ym zdrowiu, ale za to ma³ej sile ra¿enia. Pociski w kszta³cie kuli poruszaj± siê do¶æ szybko.
Jedna z lepszych postaci. |
|
Phoenix (Fly 5) |
Feniks, t± postaci± siê trudno gra. Dobra jest na jednostki powolne lub na gladiatorów. Ma do¶æ du¿e zrdowie
ale si³e i zasiêg ra¿enia ma³y. Nie strzela ¿adnymi pociskami, zamienia siê w chmurê ognia, która razi przeciwnika
stoj±cego blisko. Jest nieczu³y na pociski przeciwnika, kiedy zamienia siê w chmurê ognia. |
|
Wizard (Teleport 3) |
Czarodziej, jedna z lepszych postaci. Zdrowie ma do¶æ du¿e a si³ê ra¿enia bardzo du¿±. Pociski w kszta³cie kuli
poruszaj± siê do¶æ szybko. Ta postaæ potrafi czarowaæ. |
Postacie po stronie Chaos'u (Chaos):
Goblin, porusza siê szybko podczas walki i uderza pa³k±, która ma ma³y zasiêg. Si³a uderzenia i zdrowie ma³e.
Jest to najs³absza postaæ Chaos'u. |
Goblin (Ground 3) |
|
Skorpion gigant, jedna ze s³abszych postaci. Zdrowie ma ¶rednie, a si³ê ra¿enia ma³±. Pociski o kszta³cie trzech
strza³ek lec± ze ¶redni± prêdko¶ci±. |
Manticore (Ground 3) |
|
Duch, który zabija krzykiem. Ma ma³y zasiêg ra¿enia, mo¿na go zabiæ podczas krzyku. Krzyk trwa ma³± chwilkê,
ale ma du¿± moc. Zdrowie ma ¶rednie. |
Banshee (Fly 3) |
|
Trol, charakteryzuje go du¿e zdrowie jak i du¿a si³a uderzenia. Pociski w kszta³cie kuli lec± ze ¶redni± prêdko¶ci±.
Postaæ porusza siê powoli. |
Troll (Ground 3) |
|
Bazyliszek, jedna z lepszych postaci ze wzgledu na du¿± szybko¶æ lotu pocisku. Zdrowie ma ¶rednie, a si³ê ra¿enia
do¶æ du¿±. Pociski s± w kszta³cie dwóch strza³ek. |
Basilisk (Ground 3) |
|
Zmiennokszta³tny, podczas walki przejmuje wszystkie w³asno¶ci przeciwnika takie jak: zdrowie (jest przejmowane przed
uwzglêdnieniem wp³ywu jasno¶ci t³a), kszta³t i szybko¶æ poruszania siê postaci, kszta³t, szybko¶æ i si³a ra¿enia pocisków,
zdolno¶ci specjalne (np. ogieñ feniksa). Postaci± t± nale¿y atakowaæ jak najsilniejsze figury, a unikaæ staræ ze s³abszymi
postaciami. |
Shapeshifter (Fly 5) |
|
Smok, jedna z najlepszych jednostek w grze. Ma bardzo du¿e zdrowie, bardzo du¿± si³ê uderzenia, pocisk w kszta³cie
chmury ognia leci ze ¶redni± prêdko¶cia. IMO najlepsza jednostka w grze. |
Dragon (Fly 4) |
|
Wied¼ma, jedyna postaæ po stronie Chaos'u, która potrafi czarowaæ. Do¶æ dobra w walce. Strzela szybkimi pociskami
w kszta³cie strza³y (w±zkie), zdrowie ma du¿e, podobnie jak si³ê ra¿enia. |
Sorceress (Teleport 3) |
|
¯ywio³y (Elementals):
|
Water |
Woda, ¿ywio³ o du¿ym zdrowiu i ¶redniej sile ra¿enia. Pociski w kszta³cie pulsuj±cych kulek o ¶redniej predko¶ci lotu. |
|
Air |
Powietrze, zdrowie ma trochê mniejsze od Wody, si³ê ra¿enia ma³±. Pociski w kszta³cie wietrznych kulek poruszaj±ce siê
szybciej od pocisków Wody. |
|
Earth |
Ziemia, ¿ywio³ ten porusza siê wolniej od innych, ale za to ma bardzo du¿e zdrowie. Pociski w kszta³cie du¿ej kuli
poruszaj± siê powoli, ale maj± du¿± si³ê ra¿enia. |
|
Fire |
Ogieñ, ¿ywio³ o ¶rednim zdrowiu i du¿ej sile ra¿enia. Pociski w kszta³cie pulsuj±cych ogniowych kulek poruszaj± siê
szybko. Chyba najbardziej zabójczy ze wszystkich ¿ywio³ów. |
Koniec gry:
W rozdziale "Zasady gry, ogólne" opisano przypadki w których gra siê koñczy. Na cze¶æ zwyciêzcy
odgrywane s± fanfary i krótka informacja o tym, kto wygra³.
Znane mi b³êdy wystêpuj±ce w grze:
W grze tej nie zauwa¿y³em ¿adnych b³êdów. Jednak brakuje mo¿liwoœci cofniêcia, kiedy przez przypadek wybierzemy
nie t± figurê co trzeba.
Jak graæ:
A to ju¿ zale¿y od umiejêtno¶ci twoich i przeciwnika, i tego czy grasz z ¿ywym przeciwnikiem czy z maszyn±.
Ja ze swojej strony mogê Ci daæ kilka wskazówek. Oto one:
Porady dla Porz±dku (Order'u):
Nie wychod¼ Wizard'em poza pole magiczne. Przeciwnik mo¿e rzuciæ na niego (na ni±) czar
"imprison" i pozbawiæ ciê mo¿liwo¶ci czarowania (a tak¿e unieruchomiæ twoj± postaæ).
Na pocz±tku dobrze jest rzuciæ czar "teleport", i przeteleportowaæ zaprzyja¼nion± figurê stoj±c±
na ciemnym polu (np. Unicorn) na figurê przeciwnika stoj±c± na jasnym polu (np. Basilisk).
Zmiennokszta³tnego atakuj jak najs³abszymi figurami.
Na pocz±tku próbuj ustawiæ wszystkie postacie na jasnych polach.
Feniksem atakuj Gobliny. Nie bêd± z nim mia³y wiêkszych szans.
Walka Feniksa ze Zmiennokszta³tnym mo¿e byæ do¶æ d³uga i denerwuj±ca.
Gdy masz zajête cztery pola magiczne i neutralne pola zaczynaj± ciemnieæ (zciemniej± do ¶redniej
jasno¶ci) rzuæ czar "Shift time". Bêdziesz móg³ przeprowadzaæ ataki na ostatnie pole magiczne przez d³u¿szy czas.
Trzymaj silniejsze postacie blisko pól magicznych.W razie kiedy neutralne pola zaczn± ja¶nieæ,
bêdziesz mog³ zaatakowaæ postacie, które nie zd±¿± siê wycofaæ z pól magicznych, le¿±cych na polach neutralnych.
Porady dla Chaos'u:
Nie wychod¼ Sorceress poza pole magiczne. Przeciwnik mo¿e rzuciæ na niego (na ni±) czar
"imprison" i pozbawiæ ciê mo¿liwo¶ci czarowania (a tak¿e unieruchomiæ twoj± postaæ).
Na pocz±tku dobrze jest rzuciæ czar "teleport", i przeteleportowaæ zaprzyja¼nion± figurê stoj±c±
na jasnym polu (np. Basilisk) na figurê przeciwnika stoj±c± na ciemnym polu (np. Unicorn).
Zmiennokszta³tnym atakuj jak najsilniejsze figury wroga.
Na pocz±tku próbuj ustawiæ wszystkie postacie na ciemnych polach.
Feniksa atakuj postaciami, które szybko siê poruszaj± i strzelaj±.
Walka Zmiennokszta³tnego z Feniksem mo¿e byæ do¶æ d³uga i denerwuj±ca.
Gdy masz zajête cztery pola magiczne i neutralne pola zaczynaj± ja¶nieæ (zja¶niej± do ¶redniej
jasno¶ci) rzuæ czar "Shift time". Bêdziesz móg³ przeprowadzaæ ataki na ostatnie pole magiczne przez d³u¿szy czas.
Trzymaj silniejsze postacie blisko pól magicznych. W razie kiedy neutralne pola zaczn± ciemnieæ,
bêdziesz mog³ zaatakowaæ postacie, które nie zd±¿± siê wycofaæ z pól magicznych, le¿±cych na polach neutralnych.
High Score:
W tej grze nie ma high score'a.
Sk±d ¶ci±gn±æ:
Pozdrawiam Adept Zap
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Wpisy niecenzuralne,
nie na temat będą usuwane, a ich autorzy mogą być pozbawiani możliwości dodawania komentarzy.
Szczegółowy regulamin do wglądu w siedzibie redakcji. :)
|
|